مشروح اخبار


» خبرمهم مهرداد جمال ارونقى، معاون امور گمركى گمرك ايران در گفتگوبا شبكه خبر 




به گزارش خبرنگار اقتصادی راک نیوز،  گفتگوى ۱۸:۳۰ شبکه تلویزیونی خبر حول چندین محور مهم مرتبط با واردات بوده که مهرداد جمال ارونقی معاون امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران میهمان این برنامه بود.
بنابراین گزارش، دراین گفتگوی نیم ساعته ارونقی  ،از اجراى مصوبات ستاد تنظيم بازار ( پذيرش تلورانس ارزش - ايجاد كارگروه تعيين ارزش در گمرك - تلورانس وزنى ) ، ترخيص قسمتى از كالاهاى گروه ٤ ، ترخيص درصدى در گمركات، ترخيص برنج هاى دپو شده در گمركات ، ترخيص خودروهاى سوارى ، عدم اعلام كاربرد كالاها در گمرك و مواردی که همگی منتهی به تسریع وگره گشایی در ترخیص کالا می باشند سخن گفت .

جمال ارونقی  معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: سه مصوبه در ستاد تنظیم کالا که مصوبه اول در خصوص پذیرش ارزش مندرج ثبت سفارش کالاهای اظهار شده به گمرک در خصوص کالاهای گروه یک(اقلام اساسی) و مصوبه دوم درباره تعیین ارزش کالاهای اساسی و سومین مصوبه نیز در خصوص تلورانس وزنی و ارزشی است که با پیشنهاد گمرک مصوب و ابلاغ شده است.

او افزود: در مصوبه اول ارزش های کالای اساسی به گمرک اظهارمی شود که در مرحله اجرا قرار دارد و در هفته  بعد نیز ملاحظات لحاظ و جهت اجرا به گمرکات دیگر ابلاغ خواهد شد. 
برای اجرای کارگروه تعیین ارزش کالای وارداتی و صادراتی از نمایندگان اعلام نظر کرده ایم که به محض اعلام نظر کارگروه تشکیل خواهد شد. سومین مصوبه نیز که هفته قبل به گمرکات و سازمان های متولی مثل بانک مرکزی ابلاغ شده و در حال اجراست.
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: در مصوبه اول پذیرش ارزش بعد از اینکه سیکل لازم طی شد و ارز تخصیص یافت، گمرک ارزش کالاها را چک میکند که ممکن است برخی کالا ها ایستایی در تشریفات گمرکی داشته باشند که بر اساس مصوبه جدید پروسه گمرک به حداقل زمان ممکن کاهش می یابد بنابراین تشریفات گمرکی از 3 روز به یک روز کاهش می یابد.
مهرداد جمال ارونقی گفت: سه مصوبه با هم ارتباط دارند اما ماهیت مصوبات جداگانه است. او افزود: با لحاظ شدن ملاحضات گمرک این سه مصوبه هفته آینده ابلاغ خواهد شد. 
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: کالاهای گروه 4 کالای ممنوعه هستند که لیست آنها اعلام شده و هم گمرک حق تشریفات ندارد هم اینکه قبل از رسیدن به گمرک ثبت سفارشی انجام نمی شود.
او افزود: مطابق بخشنامه برخی کالاهای گروه 4 بر اساس نامه وزارت صمت تامین ارز شدند و منشا ارز در بانک های عامل مورد تائید قرار گرفت. اما این مصوبه مربوط به تمام کالاهای گروه 4 نیست بلکه به کالاهایی برمی گردد که قبل از رسیدن به گمرک ثبت سفارش شده بودند. 

مهرداد جمال ارونقی در ادامه درباره ترخیص درصدی کالاها از گمرک افزود: رسوب کالا بعد از اظهار به گمرک بر می گردد اما رسوبی در گمرک وجود ندارد اگرچه ممکن است ایستایی در گمرک داشته باشیم اما با کاهش زمان تشریفات این ایستایی برطرف می شود. 
او افزود: گمرک مجری انجام مصوبات ابلاغی است اما ممکن است کالایی نیاز به مصوبه داشته که بر اساس مصوبات ابلاغی نسبت به ترخیص درصدی کالا عمل می کرد که با پایان یافتن این مصوبه، با ابلاغ مصوبه جدید صاحبان کالا خواهند توانست درصدی از کالای خود را با شرایط اعلام شده ترخیص کنند.
او درباره ترخیص دارو نیز گفت: گمرک ترخیص اقلام دارویی را بر اساس هماهنگی با وزارت بهداشت در اولویت قرار داده است و موردی در وقفه تشریفات ترخیص دارو نداشته ایم. 
او درباره میزان ترخیص نیز گفت: معمولا گمرک 70 درصد کالا را با رعایت شرایط ترخیص می کند و 30 درصد بقیه تا انجام تشریفات کامل در گمرک می ماند. گمرک باید هر سال هر سه ماه یکبار نسبت به عملکرد خود گزارش دهد که به چه مشکلاتی رسیدگی کرده یا اینکه مصوبات نیاز به تمدید دارد یا خیر؟
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران درباره دستورالعمل ترخیص برنج های وارداتی گفت: بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت ممنوعیت فصلی برنج به گمرک اعلام شد و گمرک نسبت به استعلام مربوطه و تعیین تکلیف کالا اقدام کردمهرداد جمال ارونقی درباره ترخیص خودروگفت: با تمدید مصوبه در هیئت وزیران در طول شش ماه 7500 دستگاه خودروی سواری از گمرکات کشور ترخیص شد اما هزار و 100 دستگاه برخلاف اینکه پروانه گمرکی صادر شد، بعلت تمدید نشدن مصوبه صاحبان کالا نتوانستند نسبت به خروج از گمرک اقدام کنند.
براساس مصوبه گمرک اجازه خروج را نداد و در صورت تمدید مصوبه این خودروها ترخیص خواهند شد. خودروهایی هم در مراجع قضایی در حال بررسی هستند که با دستور مرجع قضایی، گمرک نسبت به خروج اقدام خواهد کرد. 
او درباره ترخیص کاغذهای وارداتی نیز گفت: بر اساس تعرفه و مقررات صادرات و واردات و بر برخلاف اینکه مرجع مربروطه کاربرد کاغذها اعلام نشد گمرک به صورت درصدی نسبت به ترخیص این کاغذها اقدام کرد که براساس تفاهم نامه گمرک و سازمان استاندارد می توانند نسبت به خروج کاغذ از گمرک اقدام کنند. 



تاریخ انتشار : 12 مهر 1398, 18:27



» اخبار مرتبط:

  • موافقت کارگروه تنظیم بازار با پیشنهادات گمرک ایران
  • واردات برنج به کشورممنوع شد
  • مديركل گمرك شهيدرجايي منصوب شد
  • سفر معاون امور گمرکی ایران به استان بوشهر
  • در آمد 70 ميلياردي گمرک شهيد رجايي از "واردات خودرو"
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟